Leif Ewalds hemsida

Marocko

2017-03-01 – 02 Utflykt med kamelridning

Soluppgång vid starten

Tidigt på onsdag morgonvärdar det väckning kl 6 och en snabb frukost innan vi blev upphämtade av bussen 2 hotell senare och åkning kors och tvärs genom Marrakech var vi klara att ställa kosan mot Zagora och Saharaöknen.

En resa på drygt 18 mil. Resan började vackert med en fin soluppgång och vacker natur.

Många byar och hus långs dalgångarna Landsvägen är viktig för transporterna

Efter hand blev det ett fikastopp på ca 1400 meter över havet.

Litet cafe Ingrid och Eva-Liisa Massor av hus i lertegel Växtligheten tar överhanden Atlasbergen med toppar o Röda hus reflekterar inte solstrålarna Väg med akvedukt Atlasbergen har många skönheter Flera hus Torkning av tvätt på berget

En relativ nygjord väg som slingrade sig brant uppåt tog oss det högsta punkten.

Bergen är rika på mineraler och fossiler Högst upp i passet som vi passerar finns både bostäder och små affärer Vägen slingade sig upp mot 2260 meter över havet. Granna fjälltoppar

Fortsättningsvis blev det upp och ned och ett oändligt antal kurvor varav många var snudd på 180 grader. Lätt omskakande och tagna blev det besök på ett världsarv från 1100 talet.  Husen som är byggda i ”lertegel med halm som armering” har stått sedan dess.

Efter att ha gått i många trappor och i tryckande värme så kom vi fram till vår lunchrestaurang. Ganska så utsvultna efter bara haft en klen frukost och lite fika i magen. God mat var det i alla fall. Soppa, omelett och något kött samt frukt till efterrrätt. Bara att köra vidare. Nu var landskapet plattare ett tag men snart började stigningarna på nytt med dramatiska raviner – lbland utan räcke –  och 180 graders kurvor. Lätt att bli illamående. Nu blev det bara upp till 1660 meters höjd innan det bar nedåt igen.

I alla fall så var vi framme vid kamelerna straxt efter kl 18 och t började mörkna ca 35 minuters ridning och vi var framme i kolmörker och installerade oss, pustade ut, fick lite berbisk underhållning i form av dans och trummor.

En god middag och underhållning igen vid brasan med en fantastiskt stjärnhimmel som lös över oss.

Vi sov gott i våra sängar med lakan och varma filtar. Inga odjur eller annat störde vår djupa nattsömn.

Dagen därpå så steg vi upp halv sju för att ta oss upp på en liten bergskam för att beskåda soluppgången. Rätt så brant och man sjönk ner i sanden hela tiden. Mödan värt och vackert.

Nedåt igen och tillbaka till frukost. Efter toa, packning mm så blev det upp på kamelerna igen för att ta USA tillbaka samma väg. Betydligt bättre resa på morgonen än den mörka kvällen innan.

Åerresan bjöd på fika och lunchstopp på samma ställen som gårdagen. Trafiken var betydligt tätare på bergsvägarna och det gick något långsammare. Ett stop blev i Agdz där vi besökte ett filmmuseum där åtskilliga amerikanska storfilmer spelats in typ cleopatra, helgonet mm.

Efter ca 12 timmar och när som solen höll på att gå ner så var vi i framme vid Marakech och efter ytterligare någon timme dvs straxt för kl 8 på kvällen stapplade vi in vid middagsbordet. En lång utflykt men mycket sevärd och händelserik.