Leif Ewalds hemsida

Övrigt

Resa till Spanien 2:a maj till 17 maj

Dag 1

Vi startade resan kvart över 6. Vid ilastningen av kylväskan visade sig att anslutningskontakten till cigarettuttaget i bilen var trasig och vi behövde köpa en ny kontakt till denna. Vid Biltema i Jönköping stannade vi och köpte ny kontakt och ett multiverktyg och bytte kontakten till kylväskan.  Vid halv elva var vi klara och kunde fortsätta mot Värnamo där vi åt lunch i vid Lagan i Appladalen. På vägen ner mot Skåne  passerade vi också Älmhult Ikea och gjorde en sväng in i Älmhult och såg Ikeas utbildningscenter. Imponerande .

Vi fortsatte mot Genarp utanför Lund till Rosie och Mats hus och var där vid 4 på em. Vi blev väl omhäntagna och vi beundrade Rosies tavlor som hon målat. Vid åttatiden så åkte vi till  färjeläget . Det var efter biljettkontroll ca  1 km åkning via en blå linje på kajen för komma ombord på båten. Bra hytt och vi sov gott.

Dag 2

7:20 rullade vi av båten och åkte motorvägen från Lubeck till Hamburg. Det var bara att följa motorvägen och starxt efter att vi kört över bron över Elbe så stannade vi till och åt frukost. Därefter körde vi mot Hannover och vek av mot Belsenlägret. Den sista biten var en vacker väg genom små byar och också bokskogar som löven börjat slå ut i. Det är svårt att tänka sig att det funnits ett koncentrationsläger där judar och och meningsmotståndare avrättades. Människorna som bodde i närheten måste ju ha vetat vad som hände där.

Vi besökte utställningen över lägret som brändes ner efter befrielsen. En grupp militärer var också där samtidigt.

Några bilder från utställningen.

Vi lyssnar på en ljudbok ”Molnfri bombnatt” skriven av Vibeke Olsson och som handlar om en kvinna som växer upp under 1930-talet och får se sin pappa – tysk och socialdemokrat föras bort till ett läger redan 1933. Pappa dog sedan där. Hitler började tidigare rensa ut sina motståndare och sätta skräck i tyskarna.

Sedan blev det en fin väg tillbaka till motorvägen – det är ingen brist på skogar i Tyskland . Vi åkte förbi Hannover och vek av till Hemeln som är berömt för sin skröna från 1300-talet om råttfångaren som befriade Hameln från råttor men då han inte fick den utlovade belöningen återvände med ännu fler råttor som översvämmade staden. En mysig stadskärna präglad av bilder på råttor ingjutna i gatstenen mm. Läs också om råttfångaren här.

Vi tog oss tillbaka till motorvägen mot Dortmund men efter ett tag så blev det totalt tvärstopp. Vi tog en mindre väg istället som passerade en liten by som hette Bad Wunnenberg. Det var stopp en bit innan byn och vi beslöt att stanna och leta efter någonstans och bo. Efter lite letande hittade vi ”Gaststätte Berghof” som låg högst upp i byn med en fin utsikt. Helt i 70-talsstil med mycket brunt i inredningen, frottelakan och fäska blommor blandat med plastdito.

Det blev en kvällstur med bilen, pizza till middag nere i byn. Många hus hade solfångare på taken och en bit ifrån låg en enorm vindkraftpark med minst 100 vindkraftverk. Många stopp denna dag så det blev bara ca 40 mil.

Dag 3

Efter att ha sovit gott och ätit frukost kl 8 åkte vi tillbaka till motorvägen som det var stopp på igår. Inga problem till en början. Efter hand tätnar trafiken när vi rask takt passerar Dortmund , Köln Bonn. På vägen ett stopp för tankning och fika. Besök på toaletter där sitsen vred sig runt när man var klar. Vid Moseldalen stannar vi till och bestämmer vägvalet. Vi åker ner i dalen. Mycket fin tur och vackert. Äter lunch och träffar ett par från Hägersten som cyklar längs dagen. Häftigt. Något för oss kanske. Vi lämnar Moseldalen efter ett par mil och många fina vyer och slott. Vi kör upp till motorvägen. In i Luxemburg och vid staden Luxemburg tar vi av mot Frankrike efter lite felkörning. Åker ca 7 mil och kör av. Hittar en liten by och bor i en stuga på campingen. Full

Dag 4 alla fransmän åker motorväg idag. Åtminstone från Lyon och söderut. Det går mycket ryckigt. Ibland långsamt och vi kryper fram  och straxt därpå är det full fart i 120 km/tim. Till slut tröttnar vi och åker av vid Valence och tar oss över floden Rhone och hittar så småningom en toppen restaurang och äter en sen lunch vid halv tretiden i form av en två rätters meny med rökt laxrulle för Leif och gratinerade pastakuddar för Ingrid och till huvudrätt filead havsabborre. Smaskens!!!

Vi fortsätter på slingrande vägar tills vi på nytt kommer upp på motorvägen och åker av vid Nimes och hamnar i utkanten av en liten stad Lunel där vi tar in på ett mysigt värdshus. Vi får ett fint rum med utsikt över den lilla ån utanför där några går och fiskar. Dessutom finns en fin terrass utanför rummet med pool. Det blir en sen middag bestående av hårda smörgåsar på rummet. Vi var för mätta och trötta för att orka äta lagad mat. Vi har åkt 250 mil ca och har 140 kvar. Dyrt att köra betalmotorväg ca 900 kr hitintills men bekvämt i alla fall.

Dag 5.

Nu närmar vi oss den spanska gränsen och bergen vid Andorra syns i morgondimman med sina snötäckta toppar. Vi beslutar att inte göra någon avstickare till Barcelona utan beslutar att köra raka vägen till Eva och PO. Efter Barcelona och Tarragona stannade vi för lunch i badorten Cambrils och åt tapas .- bläckfisk och friterade sardiner – till lunch och småpratade med ett par från skottland. Vägen har varit mycket kuperad och vi har åkt över djupa dalar på höga broar samt otal tunnlar. Vackert landskap trots all karga berg.

Efter att ha passerat Valencia tog vi av på måfå för att som vanligt försöka hitta något trevligt natthärbärge. I staden Xativa så började vi leta hotell och Ingrid gick ur bilen och frågade några. Vi fick ett tips på hotellet NN. Trevlig portier som också fixade en plats i garaget till oss.

På kvällen gick vi ut och promenerade och passerade en loppmarknad. Kom fram till stadskärnan dvs den gamla stadsdelen och på ett fint litet torg åt vi Caesarsallad respektive räksallad. Efter maten satt vi och njöt av folklivet.

Dag 6

Vi vaknade 6:30 och efter att ha duschat mm så blev det frukost. Där träffade vi en trevlig österrikare som bl.a. hade varit i Sverige. Han var också ute på bilsemester och besökte olika kulturella evenemang. Efter tankning och fika pauser så åkte vi förbi att mängder av grönsaksodlingar som var täckta av plast/växthus. Kvadratkilometer efter kvadratkilometer. Var får dom vatten ifrån? Det ser ut som alla floder är snustorra. Landskapet är väldigt kuperat och ökenligt och ganska fult. Vi får senare veta av PO att Spanien är det högst belägna landet i Europa med en medelhöjd på 900 möh. Efter El Ejidjo svänger vi av mot kusten till Balangrad. med en fin strand. Blåsigt och höga vågor. Vi delar på en paella nere på stranden vid ett lunchställe. Flotta hus blandat med skruttiga växthus. Vi åker förbi kända namn som Benidorm, Torremolinos, Alicanta, Malaga mm. Vi kom fram vid 5 tiden efter någon felkörning och mycket tittande på kartan och telefonens GPS. På slutet guidade PO på telefon och vi fick köra ned i garaget med bilen och kunde lasta ur.

Varmt välkomnande av PO, Eva och Ann (Birrens fru) med jordgubbar och Cava på en av de tre balkongerna.

Vilket fantastiskt område och framförallt lägenhet. I klass med femstjärnigt hotell. Vi fick rum med stort badrum med bubbelbadkar och stor dubbelsäng. Otrolig lägenhet med 3 sovrum och stort vardagsrum och tre balkonger. Marmorgolv genomgående och mycket smakfullt inredning.

Efter lite vila så avslutades kvällen på en tjusig restaurang – 1870 -med god mat och dricka. Lite smolk i glädjebägaren var att bilen börjat låta vid bakhjulen och det dunkade ordentligt när vi åkte hem.

Dag 7 söndag

Vi tog en biltur till Marbella och gick runt i de mer fashionabla affärskvarteren samt i hamnen. Vädret var regnigt och många paraplyförsäljare var i farten. Många märkesaffärer och i hamnen fanns enormt stora fritidsbåtar. Vi åkte runt och tittade på andra områden bl.a. där Gunnar och Inga-Lill har hus. Vi har träffat dem förut och Inga-Lill har varit gymnastiklärare i Bagarmossens skola. Lunchen avnjöts under ett par timmar i en restaurangby uppe bland bergen. Fantastiskt gott.  På em blev det uppehåll och efter en sightseeing runt bostadsrättsförening där vi kolade på pool både inom som utomhus så gick Eva, PO, Ann och Ingrid på promenad mens Leif vilade efter resan. Vi hann medvett  bad i poolen och lite solande då regnet slutade strila.På kvällen åt vi en sen middag bestående av  Evas goda torsk.

Dag 8

Biltur till Malaga med lite sightseeing. Leif blev bilsjuk. Efter att ha letat parkeringsplats en lång stund så blev det promenad mot Musee Picasso. På vägen så passerade vi en saluhall där vi åt lite smårätter.