Leif Ewalds hemsida

Övrigt

Kittelfjäll 1990 – 1999

1990 hade Maria en kompis uppe – Karin Lindmark vars föräldrar hade stuga utanför Örnsköldsvik. Jag åkte dit och hämtade Maria och Karin och sedan kom Karins föräldrar och hämtade henne.

Både Karin och Maria var hästintresserade och det blev mycket ridande i Grönfjäll

Maria på favorithästen Bratt

Maria och Karin innan grävning av avlopp

Nygrävt avlopp

Avloppet till Björn och Monicas hus grävdes och vi gjorde förberedelser för både avlopp och vatten till Lillstugan och en kommande bastu.

Vardofjäll var sommarens höjdpunkt när det gällde vandringar. Vi gick från Gränsjö till Vardofjäll och tältade på en udde vid utloppet mot Gottern. Vädret var oftast fantastiskt och varmt.Vandringen var ca 13 km lång och några kilometer innan Vardofjäll stannade vi och rastade vid en bäck med stort vattenfall som ledde ner i en lagun där vi badade.

Vattenfallet på leden till Vardofjäll

Väl framme startade fisket och det var helt fantastiskt med främst harr. Jag minns lugna kvällar när det borde varit spegelblankt på sjön men det gick vågor pga alla fiskvak. Det gick en ren längs vägen mot gården Vardofjäll och Ingrid och Berit blev ”attackerade” av denna en kväll. Den försökte stångas. Berit och Ingrid började kasta sten i diket för att den skulle få något annat att fundera på. Det hjälpte inte och vi som fiskade hörde rop på hjälp och trodde att något farligt djur typ en björn var i farten och släppte kastspön och sprang för att hjälpa till. Dessbättre så tappade renen intresset så småningom men Berit satt utanför tältet större delen av natten för att se till att barnen fick sova i fred.

Fiskecamp vid Vardofjäll

Pelle och jag gjorde en tur till Ransarån. Vår förväntan på mycket fisk var stor efter alla berättelser vi hört om fångster. Vi åkte bil en bit upp mot Stekenjokk och gick sedan en ca 6 km lång promenad till Tjåkkolastugan. Den var under reparation. Jag lyckades förstöra min dunjacka där så fjädrarna fladdrade runt buskarna.

Leif utanför Tjåkkolastugan

Leif blickar ut över Stenjokksvägen

Pelle vaknar utanför tältet efter en frostnatt

Det var inget bra fiskevatten och vi gick någon km till innan vi slog upp tältet och åt middag. Sedan gick vi ned för Ransarån och fiskade men med ett magert resultet några små öringar bara. Vädret var klart och fint och sent på kvällen slog vi läger och kokade kaffe och grillade korv. Temperaturen sjönk och dimman runt omkring oss blev tjock. Ovanför på himmelen lyste fullmånen. Det var magiskt och vi kröp ihop bredvid varandra och försökte sova på marken. Dimman ville inte lätta och några timmar senare så var vi tvungna att i dimman orientera oss tillbaka till tältet. Det lyckades över alla under att hitta rätt. Väl framme var  det minusgrader och blixtlåset till tältet hade frusit fast. Vi fick upp tältet och kröp in. Vi hade blivit varma och svettiga efter promenaden och kröp fuktiga ned i iskalla sovsäckar. På morgonen var det strålande väder och varmt så vi kokade i tältet. Ett riktigt äventyr.

Pelle vid Ransaråns forsar

Vi gjorde som vanligt lite annat också målade om i Saksensjön samt klättrade på Kittelfjället

1991 inleddes med en nygammal tradition.Tack vare att Björn och Monica byggt sitt hus och hade bråttom upp för att för första gången ta det i bruk som kom att ske på nyårsafton så kom Nyårsfirandet i Kittelfjäll igång på nytt.

Raketskjutning och firande bakom Lillstugan

Lasse, Björn, Calle, Monica och Victor

Victor och Maria

Som nyårsgåva fick vi en gästbok av Björn och Monika. Anteckningarna från denna återges nedan som citat fortsättningsvis. Alla anteckningarna är dock inte med. I Lillstugan bodde Mats Hemlin från Gotland. ”Snön var lite dålig till Nyåret så därför åkte jag och Pelle skidor i Tärnaby”.

Björn och Monica med barn var stolta husägare. Det blev många skoter utflykter – givetvis till Saksensjön också.

Påsken samma år blev livlig och en uppvisning i konsten att åka skidor på olika sätt samt även helikopteråkning

Maria stilar

Klara för dagens åkning

Jens leker ripa

Ingrid och Leif

På sommaren så blev det en tur till Vardofjäll igen. Denna gången var också Mats och Jens med.

Det blev även en tur till Matsdal och vandring längs leden från Kanan upp på fjället. En fin dagstur.

Matsdal längs leden mot Virisen. Leif, Pelle och Ingrid. Maria fotograferade

Sportlov – 92 Pelle med Jocke och Andreas var uppe och kan sammanfattas i Andreas anteckningar.

• En underbar vecka vi här kunnat avverka
  • och ingen har väl undgått att märka
  • att Kittelfjäll är ett ”Major” ställe
  • som syns även vid snöns frånfälle
  • snart skall vi hemåt fara
  • därför vill jag till sist bara
  • rikta till Ewalds ett ”Huge” tack
  • för en juste semester, inget snack

1992 Sommar. Springpojkarna med fruar var uppe dvs Hasse Gordon, Rolf Jansson, Pelle Lagheim och Gunnar Löfvenberg. Det blev många vandringsfärder uppför Kittelfjäll, Grönfjäll, Rissjön mm. Gunnars sambo Elisabeth fick skavsår och gick i grova sockor upp och ner för Kittelfjället en prestation.

21- 25 juli 92

”Fantastiska dagar! Inte bara för alla bröllops och förlovningsdagar, inte bara för springpojkarnas 10 – års jubileum, inte bara för alla härliga middagar och all mysig samvaro runt omkring, utan för Ingrids och Leffes utomordentliga, opretentiösa, gästvänliga inramning: allt från spännande guidade turer upp och ner så svetten lackat och musklerna svällt, till generösa bastustunder och nedvarvande kvälls kaffestunder. Ett stort och varmt tack! Lotten och Hasse.

Rolf och Berit byggde klart sitt hus och tackade med

Tack för er generösa gästfrihet och varma stöd under arbetsamma byggdagar! Tack även för trivsam samvaro och ett skojigt, oförglömligt jubileumsfirande! Vilka vänner ni är! – Utan Er vore vi inte här i häftiga Kittelfjäll. Här möts vi förvisso igen!

Tommy och Iva Engström som var här 15 .- 16 juli med sin stora husbil. Dom hade varit i Norge – Nordkap, Norrbotten. Regnigt! Natalie var här med Pelle 28/7 – 2/8. Blandat väder. Dom var bl.a. i Saksensjön och på Lebinjesnjuonje.

Vi besökte utsikten ovanför Storbacken

Pelle jobbade med finsnickeri – tälja träfigurer

och Maria red i Grönfjäll

Fint kring Lillstugan

Fika vid Stekenjokk

Besök i Fatmomakke

Mats och Anita lånade stugan på hemväg från Norge

Sommaren är slut och värdfolket har åkt hem. Vi fick dock en underbar solig dag på fjället (och en öl på hotellet). Plus en dag i lugn och ro. Tack för husrum och bastu!

Rolf och Berit lånade stugan en sista gång innan deras hus var klart26/9 – 4/10 -92

Strålande vackert höstväder över ett stillsamt Kittelfjäll. Norrsken under flera kvällar. Mycket arbete på vårt hus tillsammans med vår vän Ove. Ända från Skåne och hit har han rest. Värme, ljus och vatten samt inte minst en mycket viktig stol! – finns nu i vårt hus. Kvällarna i ert trivsamma hus har varit en lisa efter slit och släp.

Sportlov

Vi har haft en underbar vecka trots trasiga ryggar och lite blåsigt väder. Jonas Sjöström

Full fart uppför

Pelle klar för klättring i Henriksfjäll

Jocke satsar för fullt

t

Calle i lästagen

Maria i lästagen

I Mars hade Leif sin konsultgrupp från IBS uppe med 3 dagars skid/ skoteråkning samt fiske i strålande sol

Anna Elmgren firar födelsedag i toppstugan

På påsken var vi ganska många. Familjen Elmgren bodde på hotellet och Mia och Jens i Lillstugan. Anna Elmgren fyllde år något som firades med middag i Toppstugan.

Påskafton avnjöts på loftet i enklare former men med mycket gott att äta.

Efter påsklunchen blev det en skotertur med alla deltagare där vi åkte längs leden mot Virisen.

Hur många får plats på en skoter?

På sjöarna var det mycket besvärligt med ett lager av tunnare is och sedan vatten ca 2 dm innan det var tjock is.

Vi var 3 skotrar som åkte i väg. Familjerna, Janssons, Elmgrens och alla Ewalds samt Jens och Mia. På en sjö så sjönk en skoter och stor kalabalik uppstod. Maria och Berit trodde att deras sista stund var kommen men egentligen var det bara den tunna isen som brast och skotern fick dras loss innan man kunde köra vidare. Som tur var såg vår granne Tord hela spektaklet och kunde hjälpa till att ”rädda” oss. Senare på¨färden blev det en ny fastkörning. I alla fall kom vi upp på västra sidan av Grönfjället och åkte hem via Fågelsjön.

Vid Grönfjället

I övrigt skidåkning i backen

Rast i barnbacken

Leif och Per-Otto på de klassiska dubbelskidorna

Vi hade också en skön utflykt till Saksen sjön. Med fiske och annat.  På hemvägen åkte jag med bl.a. Mia och Jens vägen över Lapplägret vid Saksenvardo i den tunga blötsnön. Skotern klarade med nöd och näppe denna ansträngning

Leif kokar kaffe

Fika vid Saksensjön

Saksengubben

Maria i Grönfjäll

På kvällarna var det spelhåla

På sommaren så hade Pelle  kompisarna Jonte och Daniel uppe på en vandring till Bleriksstugan och mot Marsfjället.

Tack för en skön vecka med kalasväder. Vi – Jonte, Pelle och jag – har strosat runt bortåt Marsfjället, fiskat och ”karvat knular” men nu börjar temperaturen och regnet att falla och vi krånglar oss hem.

Roffe, Berit, Ingrid, Maria och jag hyrde 2 kanoter och paddlade från Utloppet av Guortabäcken i Fättjaure upp till Gotterns västra strand. Det blev mycket strapatsrikt. I och för sig var färden dit rätt så bra. Vi fick dra kanoterna både i vatten uppför lite mindre forsar och på land när det var större forsar.

]

Det blev inte så mycket fisk men gott om mygg samt regnigt

Vardofjäll – Maria tar största fångsten

På hemvägen var det mer dramatiskt. Det blåste upp just när vi skulle iväg och det blev paddling i motvind över Gottern. Väl framme sent på kvällen beslöt vi oss att paddla nerför längs strömmen. Det gick bra tills det kom ett litet fall som vi med nöd och näppe lyckades stanna innan. Efter att ha dragit kanoterna en bit förbi fallet så fortsatte vi i strömmen som var relativt stark. Det var dessutom mycket stenar i vägen. Vi lyckades köra på en sten och kanoten vred sig sidledes och började ta in vatten. På något mirakulöst sätt fick vi ordning på kanoten och fortsatta paddlingen över Fiansjön och nedför nästa ström. Klockan började bli framemot 2 på natten och det regnade och vi var hungriga och blöta. Vi gick i land och gjorde upp en brasa och grillade korv samt kokade potatismos. Roffe och Maria satt på varsin ände av en planka och helt plötsligt reste sig Maria upp utan att tänka sig för och Roffe tippade och sidan och fick korv och potatismos på sig. Stämningen blev något tryckt. I alla fall stärkta till mods så tog vi oss ner till Fättjaure och då började det blåsa upp på nytt med kraftig motvind när vi skulle paddla sista kilometerna längs sjön. Utmattade kom vi land och Maria kysste marken i ett anfall av tacksamhet över att vi var framme.

Maria lycklig över hemkomsten

Denna sommaren var det till Marias lycka många djur att gulla med.

Som vanligt var det en skön tur till Grantonskalet

Nyår 93 – 94

Mycket snö kallt och trevligt! Mona, Lars-Göran, Niklas, Annika, Ewalds + Ewald var här. Hanna var med första gången.

Lillstugan

Nyårsfesten

och Victor med efterrätten

1994 i februari var jag, Pelle och Pelles kompis Daniel uppe

En helg med skidor, snöskott, spark, skidor, skoter, snögrotta, osv och tjo och tjim. Anm: Snögrotta i lilla ravin längs skoterleden – 28 grader ute.

På sportlovet så hade Maria Nedia med sig som skrev:

Nu é det snart dags att åka hem (snyft). Detta sportlov -94 – var nog ett av de bästa jag varit med om

Innan påsken var Ulf och Linda uppe med kompisar från Gotland Micke och Ingela som skrev

Vi var febriga, snorliga och sjuka hela veckan. Solen lyste med sin frånvaro. Backarna var skit. Ölen på hotellet var vattnad. Propparna gick i ett. …april april ….. Det var en helt underbar vecka.

På vintern var det ofta problem med den gamla pumpen som installerades 1975. Det hade varit otaliga problem med att få den fungera. Den var monterad i en ”låda” bakom vedboden. Lådan var liten och trång och det var ett elände att jobba med den när den vägrade starta eller stannat. Ofta fick jag plocka ut pumpen och göra ren den samt då och då byta packningar och membran. Som tur var hade vi brunnen som vi kunde ta vatten ifrån när pumpen strejkade.

Linda och Uffe skaldade

Pumpen och liften gick stötvis – även Björn som eldvakt. Ripmiddagen kom stötvis i en konsumkasse. Uffe var i Kittelfjäll, inte i Stöten. Scooterturen blev stötig då stötdämparen gick i stöpet.

Det var inte bara pumpen som blivit utsliten. Den gamla skidoon var 18 år gammal och hade sett sina bästa dagar.

Elmgrens uppe och bodde på hotellet. På påskarna så var det under några år en tradition att ha ripmiddag. Denna började några år tidigare då vi blev erbjudna att köpa ripor av Kurt i Fättjaure. Efter en testmiddag i Enskede hos Rolf och Berit som föll väl ut så blev det under en 3 – 4 påskar ripmiddag på påskafton i Kittelfjäll. Därav komentaren nedan

Never again sa PO när han åkte igenom björken, Efter fantastisk ripmiddag gick vi till ”Granen”. Eva, Per-Otto, Anna och Anders

På påsken blev det i alla fall en stor snöelefant och sedvanlig påskmiddag.

]

I början på sommaren så åkte Ingrid, Maria och jag till Kittelfjäll. Vi var inte där så länge men hann med lite fiske och vandringar. Maria red i Grantonskalet.

]]

Efter min 50-årsfest så åkte Ingrid och jag upp till Kittelfjäll för att vila upp oss och se till att huset mm verkade bra inför vintern. SVT hade då en programserie som hette duell i Kittelfjäll och som gick ut på att som vanligt skulle deltagarna utföra olika tävlingsmoment. Varje län ställde upp med ett lag utom Öland och Småland som gick ihop och kallades för Smöland. Norrbotten kom sist och kallades för Nollbotten. Tyvärr inträffade ett dödsfall vid en forsränning i Vojmån längre ned mot Dikanäs och en deltagare fick hjärtinfarkt och dog. Arne Hegerfors som var programledare blev intervjuad om detta i Aftonbladet och satt på på vår båt trall vid båthuset. Vid båthusen blev Ingrid och jag åskådare till en tävlingsgren som gick ut på att fånga så många  fiskar som möjligt med håv.  Fiskarna fanns i en slags bur i vattnet som var omgärdad med nät och det gällde att springa ut i vattnet och fånga så många fiskar som möjligt på tid. Varje deltagare fick ett försök. En annan gren var också att fylla någon slags tunna med vatten. Andra tävlingsmoment var att åka linbana över Tvärån där det är som brantast samt att klättra upp för ett nät som var uppsatt längs en av ravinsidorna.

Vi tyckte det var jättespännande och var även med som åskådare någon kväll när producenten hade genomgång för nästa dags tävlingar.

]]

Vi hade det också skönt och mysigt i stugan med lite pyssel och avkoppling.

]]

1995 Finns det inga bilder och noteringar om  vare sig Nyår eller Påsk. En orsak är att Frans dog i 1:a februari 1995 och begravning och gravsättning tog sin tid så det blev ett uppehåll den vintern.

Sommar. I slutet på Juni lånade Jens med några kompisar stugan och fiskade med magert resultat.

Lasse och Majan var här i Kittelfjäll för att inspektera och imponeras av familjen Janssons och familjen Ewalds nya hus. Turen till Kittelfjäll var också för att hämta fler flata stenar till Valla. Som vanligt var  myggen med under vår vistelse.

I slutet på juli kom Björn och Monica upp. Det var ett otroligt vackert och varmt väder men mycket mygg.

Vi hjälptes åt att röja på Björn och Monicas tomt.

Någon förmiddag när det var olidligt varmt ca 30 grader i skuggan gick vi ned för att bada och fiska i Gubbselet. Vi vadade över till andra sidan till ön där vi fikade, badade mm.

Victor badar i gubbselet

Rätt som det var upptäckte jag Ingrid komma krypande längs strandkanten från skogen. Hon hade bara gått en liten bit upp i skogen för att se om det fanns hjortron men drabbats av vätskebrist och fått Solsting!! Vi blev helt förskrämda och hällde vatten på hennes huvud men det hjälpte inte så mycket utan det var först när vi släpade henne i vattnet för att gå över ån som hon kvicknade till.

Monica fick infektion av alla mygg och knottbett och behövde medicin mot detta.

]

Sista dagarna blev det blåsigt och stormigt, kallt som vanligt. Trots alla besvär – underbart.

1996 Vinter

Pelle och Hanna var här från 1 februari – 15 april. Kallt och dåligt med snö men ändå helt underbart.

I mitten på mars åkte Pelle och Hanna hem till Stockholm med anledning av Lena och Christoffers bröllop. Vattnet stängdes inte av och dåvarande toastolen läckte lite vatten hela tiden. Det låg ingen snö över avloppsledningen som som passerar huset och då denna är ganska grund medförde ett sakta rinnande från toan att vattnet frös till is och en ispropp bildades. Det blev inte bättre av att när Björne och Monica kom upp och började spola ut vatten i avloppet frös det ännu mer. Vi fick åka till Stalon och låna en ångmaskin för att tina upp avloppet. En brasa tändes ovanpå avloppet för att tina upp marken så vi kunde öppna upp för slangen till ångmaskinen. Efter ett eller 2 dygn så tinade det upp så att det gick att använda avloppet från vårat hus.

• En Bertil o en Ingrid får tacka för dagar sju
  • Vi har fått uppleva en vecka bland höga fjäll
  • å när vi mörbultade och bruna måste åka just nu
  • och lämna familjen Ewalds trevliga, mysiga käll
  • Vi alltid längta tillbaka
  • för att återigen på fjälluften smaka
  • Tack Hanna, Tack Pelle för er stora bedrift
  • att till Tärnabys allra högsta topp
  • få med en livrädd nybörjare i en lift
  • och utför Ingmarsbacken få mig köra störtlopp

Jens och Mia ville inte vara sämre på att dikta

• Snabbt har en vecka förflutit i fjällen
  • Kul har vi haft, besökt olika ställen
  • I Tärnaby hade vi bästa föret
  • Kittelfjälls snö kunde förväxlas med smöret
  • På glada tuppen åt och drack vi gott
  • den godaste påsklunch vi någonsin fått
  • Ripmiddán hos Ewalds var också en fest
  • av alla kring bordet åt vi säkert mest
  • På skoterturen var folk rädda så dom nästan svimma.
  • När Jens skulle lära en skoter simma
  • Och Mia tolkade för första gången
  • timme efter timme höll hon järven stången
  • I hopptävlingen fixade gänget en storslam
  • segrarna firades på puben hos Sam
  • För att spana på järvyngel som låg på lur
  • tog vi på påskdan med helikopter en tur
  • Lasse han hoppa ett jättehopp
  • först någonstans i Lycksele tog det stopp
  • Vi hoppas verkligen att han fort ska bli bra
  • Så att vi snart igen mot backen kan dra
  • Sammantaget har det varit en fantastisk vecka
  • på påsken har Kittelfjäll blivit vårt Mecka.
  • Att halfpipen i Tärnaby den inte höll för trycket
  • är inget som föringar helhetsintrycktet

På sommaren följde Margit med i bilen. Det blev hennes sista tur till Kittelfjäll. Det blev några utflykter med bil och även en båtresa vill jag minnas. Jag tror att Margit uppskattade detta enormt mycket och att hon fick återuppliva en del minnen.

Vi hade börjat tilläggsisolera huset och satt på ny panel ovanpå det gamla stockarna. Först gjordes kortsidan mot ängen som var sämst framför allt runt fönstren. Den här sommaren blev långsidan mot vägen klar. Senare hjälpte Ivar och Katinka till och gjorde de andra sidorna klara.

Leif Margit och Ingrid vid sågen

På hemvägen åkte vi över Norge och in i Jämtland. Besökte Renfjällsgården och övernattade i Jämtdatas lägenhet i Åre. En fin tur.

Maria beundrar vattenfall i närheten av Stekenjokk

I september lånade familjen Tegner stugan och på hösten var jag uppe och jobbade med Internet, målade ytterdörr och karm, plockade kantareller och firade Östens 80-årsdag. Pelle och Östen åkte bil från Stockholm och hämtade mig i Östersund. Vi tätade fönster, under grunden, målade pumphus, målade brädor, ruta i ytterdörr, lagade Björns avlopp, nytt avlopp i bastu. Tog bort svalbo i båthus, satte in lyse i förråd samt städade. Köpte 10 kilo röding och blev bjudna av Östen på Kittelparken.

1996 – 1997  på nyår så var Hans, Ingrid, Maria, Karin, Erika vänner till Björn och Monica uppe och lånade huset.

Stormar ”koman” och går likaså vi efter alla år. Nu åker vi hem efter ett nytt år. Snön har yrt och i backarna vi styrt. Hela gänget har myst. Toppen som vanligt i Kittel, Kittel, Kittel

I februari hade Jämtdata konferens på hotellet och Björn Jacobson och jag bodde i huset.

På sportlovet var jag, Maria och Emilie och familjen Roll uppe.här

Någon vecka senare var Pelle, Hanna, Ingrid och Bertil uppe och Ingrid skaldade

• Första dagen på loftet vi vandra
  • Bertil och jag med varandra
  • Dag två och tre vi åkte utför fjällets topp
  • Hanna, Pelle o Bertil i fullt störtlopp
  • Ingrid utför fjället hasar
  • allt medan vinden rasar
  • Fjärde dagen var en stor bedrift
  • Bertil ställde sig i en ankarlift
  • tog med sig lilla frugan
  • till den ”avlägsna” toppstugan
  • Hanna och Pelle väntade med kaffe och bröd
  • Här behövdes verkligen allt stöd
  • att för Pelle få  Ingrid ner på transportsträcka
  • det får verkligen för denna vecka räcka
  • Sedan åkte vi ut med ån till forsens fall
  • och under skogens allra grönaste tall
  • Vi grillade en och annan korv
  • på torra grenar och gammal korv
  • På sista kvällen vinden tjöt
  • i kylskåpet all maten tröt
  • Vi tog inte någon risk
  • att på Kittelparken äta fisk
  • Vi blev hemma och spela spel –
  • det kändes inte helt fel
  • Tack för en fantastisk vecka

Ytterligare någon vecka senare var stugan uthyrd till Jämtdata.

På påsken var det full fart. Vi gjorde en fantastisk skoterfärd till Blerikstugan. Vidare längs leden mot Fatmomakke och tog av mot Marsfjällskåtan.

Vägval bakom Marsfjället

Marsfjällskåtan. Victor och Calle

Efter att vi passerat kåtan åkte vi försiktigt nedför en brant backe mot Marsliden. Där vände vi och åkte sedan på östra sidan om Marsfjället i riktning mot Girifjället och efter mycket krånglande och fastkörande kom vi ned i dalen bakom Girifjället

och kunde ta oss upp mot offerkullen och sedan ned till Rissjön och hem. Vi var 3 skotrar och minst 10 personer. En mäktig tur i fint väder

Påskafton firades på tomten – dåligt väder och snö.

Lasse och Calle

Victor som Påsk Kyckling på fjället

Calle och Maria

Påskmiddag

Sommaren blev också intensiv. Först ut var Gunnar och Birgit.

Sedan kom Janne och Christina och vi gjorde mest fisketurer bl.a. till Bergsjöån.

Kristina Berit och Rolf på nattur

Kristina och Rolf vid Bergsjöån

I juli var ett Gunnar Svedbergh med söner och bekanta uppe för att fiska och det blev lite klättring på Lebbin.

I augusti kom Björn och Monica med barn upp och plockade hjortron. Vi åkte till Saksensjön och fällde en stor gran som störde utsikten mm.

Björn styr mot Saksenstugan

Vi fällde en stor gran utanför Saksenstugan

Leif: ständigt denna motor som skulle bäras

Vi plockade hjortron kring Bergsjön och på andra ställen

Hjortronplockning mellan Bergsjön och Saaksensjön

Leif styr med full fart mot hjortronen

Det blev en hel del sylt

Efter väl förättat värv med plockning och syltning

Efter en sådan sommar passade bra med ett glädjeskutt

1998 – 1999 på nyåret var vi bara Rolf, Berit, Björn, Monica, Ingrid och jag. Vi åt bl.a. hummer till förrätt och hade det mysigt. Björn, Monica, Ingrid och jag gjorde en skidtur runt Kittelfjället. Dåligt med snö och krånglig terräng.

Skål och tack för ett fint år i Kittelfjäll

Badbalja vid hotellet

Ingrid och Bertil var uppe före påsk och skaldade som vanligt.

• Tänk att en vecka försvinner så fort
  • med mysiga kvällar och mycket kort
  • Härliga långa dalar i det snöiga Kittelfjällen
  • På loftet vi vandrar o många andra ställen
  • En vecka med Hanna och Pelle är toppen
  • både för själen och den tränade kroppen
  • Ni drar igång oss från morgon till natt
  • med aktiviteter och spel som om vi fått fnatt.
  • Att komma till Ewalds stuga är alltid en fest
  • det är under året vi längtar till  mest.
  • Vi hoppas och önskar att till nästa år få komma igen till den lilla stugan
  • tänker Bertil o frugan (Ingrid)
  • Vi önskar er alla en riktig trevlig o solig påsk.

och på  påsken blev det kanonväder, och Oskar prövade skidåkning för första gången och låg i pulka

Sol, bra snö, Mycket skidåkning och skoter. Leif o Ingrid bodde i Lillstugan. Linda, Ulf o Oskar, Pelle, Hanna, Maria och André bodde här i stora huset. Vi åkte mycket skidor, spelade kort på kvällarna och turades om med att laga goda middagar. På påskafton var vi i ”Lavinstugan” och åt – jättemysigt. Men lite läskigt att åka ner i mörker. Vi hade sedvanlig lunch på ”Glada Tuppen” Familjerna Jansson och Ewald var också uppe.

Påskafton firades på lavinstugan

]

Ingrid och jag red med islandshäster ned till ån. Rolf och Berit var också med.

I juni åkte jag upp och målade lite på huset samt städade det mesta efter vinterns ”invasion”. Bra väder och på hemvägen hälsade jag på Östen i Vilhelmina som fått en stroke och inte kunde prata – stackaren.

På sommaren kom Janne och Christina förbi efter att ha åkt Hurtigrutten och sedan bilat genom Finland och norra Sverige.

Vi gjorde fisketurer samt vandring upp genom Grantonskalet samt spelade kort.

]]]]]]

Tackar för den ”justaste” hytten på vår tur genom Norge och Svenska fjällvärlden. Jag har blivit lite ”knottrig” men sån´t får man ta! Christina

PS. Janne fick en öring!!

I övrigt var det regn , regn, regn och lite sol ibland. Vi gjorde många vandringar (trots regn) med Berit och Rolf. Vi målade en långsida + gaveln på huset + satte upp vindskyddsbrädor + lite jobb med ved och gräs. Vi var på Kittelfjällstoppen – det var toppen!!

På hemvägen åkte vi förbi Östersund på femtioårskalas hos Ingrid och Kjell-Ove.

20 -23 augusti var jag här och arbetade med gräsklippning, ved, brunnslock, foder på norrsidan, diverse fönsterbleck, taklist i kök. På hemvägen så krockade jag med en älgkalv utanför Pilgrimstad och fick ta tåget hem.

I slutet på september åkte jag upp till Östersund och hämtade bilen som var reparerad. Maria och André kom någon dag senare med tåg och vi fortsatte till Kittelfjäll där vi vandrade lite och plockade kantareller. Vädret var omväxlande. Snön låg på fjälltopparna och höstfärgerna sprakade i slutningarna. . Vi tog ned ett träd och målade pumphuset. Vi åkte till Gränsjö och vände vid gränsen. Förgäves letade vi kantareller som det skulle finnas så mycket av. Dom fanns på Björnkullen.

1998 – 1999 nyår

Ingrid, Leffe, Maria & André var här. Nyåret firade vi nere hos oss /vi plus, Björn & Monica, Calle, Victor & Roffe, Berit) Vi sköt raketer uppe vid lillstugan, jättemysigt. Vädret var bra, 30 cm snö inte soligt men inte så kallt. Maria, André, Calle & Victor åkte i backen (släpp2). Dom andra var på olika längdåkningsturer (i dimman var dom lite vilse) Allt var mysigt som vanligt.

Till påsken så skaldade Ingrid på nytt

• Ewalds ”Glada tuppen” i fjällen
  • är det bästa av alla ställen
  • Att tillsammans med hela familjen påsken fira
  • att äta god mat och ”Trivial pursuit” lira
  • En dag vi ut på Borkan tog en tur
  • för att se om fisken stod på lur
  • Pelle ut på isen för att hålen borra
  • Hanna hejade på Bertil för att sporra
  • det var väl ingen större risk
  • att få Borkans största fisk
  • Men plötsligt ur den ena vaken
  • Bertil fick rödingar på raken
  • Vi tackar för en fantastisk vecka

Leif på skoter

Bertil och Ingrid diskar

Utflykt till Gubbselet – Hanna i väntans tider på Amanda

På sommaren kom vi upp 10/7 efter att ha varit i Stöde på natten. Fint väder första dagarna. Sedan kom Roffe och Berit. Lite sämre väder. Utflykt till Bullerbäcken (Matsdal), Lebbin, Borkasjön, Loftet samt Tärnaby. 3:e veckan regn och blåst i 5 dagar.

Ingrid och jag gjorde en tur över Stinas kullarna i regn och blåst. Såg Björnspillning.

Hjortronplockning i Bergsjön ca 20 kg.

Fisket bra 1 på 675 g + 1 på 450 g. Ingrid fick 8 st fina öringar och harrar.

]

På slutet kom Björn, Monica, Calle o Victor. Fixat: Målning av hus, dränering, tjärat grund, målat öppen spis, bytt element i storstuga, tätat stora fönstret,städat vedbod, klippt gräs, röjt på tomten. Köpt mark av John. Fixat upp samegrejor på väggen i köket. Fint på slutet trots allt. 1 vecka utan regn och varmt.