Leif Ewalds hemsida

Kittelfjäll

Kittelfjäll – resa på Lofoten dag 1 13 juli 2015

Först lite bilder från gårdagskvällen då vi åkte upp till en utsiktspunkt och kollade på solnedgången.

Vi var i god tid och tog en liten promenadrunda mm.

Bodö by night

Till slut så började solen dala och dala ca 20 minuter kvar så försvann den bakom ett fjäll.

Vi vaknade tidigt och gick upp. Packade bilen med allt utom kamera och körde ner bilen till färjekön ca 1 km från hotellet. Vi fick 4:e obokade plats. Promenad tillbaka för frukost och sedan kort vila på hotellrummet tills det var dags att gå till bilen. Vi var där ca 1 timme före avfärd och han betala biljett i god tid. Det blev en tur till Lofoten på 3 timmar och 20 minuter. Strålande väder men lite kallt om man gick ut på däck. Vi satt framför ett småländsk par. Frun hade vikarierat 3 veckor på Bodö sjukhus och nu skulle dom avluta i Lofoten. Vi fick tips om en tågresa i Sverige och Norge som dom gjort med Kalmar veterantåg. Kanske något för oss.

Lofoten vid ankomsten

Ingen brist på fantastiska bergsformationer

Först söderut ca 5 km till ett samhälle som hette Å för att i informationskiosken där få tag i någon vettig karta. Det fanns dessvärre ingen bra. Vägen dit var otroligt slingrig och smal ca 15 km i timmen så vi började undra hur lång tid det skulle ta att köra den sträcka vi tänkt.

Designad informationskiosk

Torkade torskhuvuden

Här finns en utmärkt läsning om]Lofoten.

Första dagen på Lofoten körde vi ca 20 mil och det tog ca 3 timmar.

Det blev många stopp för fotografering, tanka bilen – bensinen kostade 17 kr litern.

Vi fikade bl.a. vid ett vikingamuseum.

Vi hade inte bokat någon övernattning. Till all lycka så dök det upp ett campingställe som vi svängde in på och fick ett rum i en stuga i en källare. Mysigt. Det fanns ingen middagsmat att köpa så vi tog en tur till Svolver ca 2 mil tor och handlade räkor och mös utanför huset.

Kyrka utanför Svolver

Utanför vårt rum

Lite bilder från campingen observera cyklisterna som slår upp tält. Vi såg många cyklister som kämpade uppför branta backar med stora cykelkärror efter sig.

Sent på kvällen blev det stämningsfullt med dunket från en fiskebåt.