Leif Ewalds hemsida

Kittelfjäll

Kittelfjäll – Resa till Bodö 12 juli 2015

Klockan halv nio startade vi vår resa från Kittelfjäll till Bodö. Jättefint väder och fulla av förväntningar. Vi hade inget riktigt grepp om hur lång tid det skulle ta och hur många mil det var. Vi åkte över Tärnaby och stannade till på Ica i Hemavan där vi köpte in lite frukostmat och frukt. Ett par gånger stannade vi till och fikade samt tog lite kort. Fin väg och vacker natur. Det blev ganska varmt också tidvis drygt 20 grader.

Bilder  nära norska gränsen

Efter gränsen så fortsatte vägen i en relativ nybyggd tunnel och efter ca 4 mil var vi i Mo i Rana. Vi fortsatte längs E6 och upp mot polcirkeln. En kort fikapaus innan det gick upp på allvar.

Många campingplatser och krigsminnen.

Snart var vi uppe på kalfjället med mycket snö på topparna. Vi tog en kort paus för att sträcka på på  benen och gå på toa.

På polcirkeln

Massor av små minnes rösen

samt monument över ryska krigsfångar

Fin väg  i början ner mot Fauske.På slutet blev den lite väl krokig. Vid Fauske där vi sov vid resan 2008 tog vi av mot Bodö. Delvis ny väg och nya broar. Vid broarna blev vi registrerade för betalning av bompenning så det kommer väl en räkning så småningom. Dyrare än vid Sundsvall här kostade det 27 norska kronor per nybyggd bro.

Kvart över fyra var vi framme vid turistinformationen i Bodö som vi besökte förra gången. Vi fick tips på hotell och restauranger. Vi tog hotell Bodö och tog en promenad runt hamnen innan vi gick och åt en pizza. Vi var hungriga och trötta och ville snabbt hem för att sova. För klockan tolv i natt skulle vi vara på en utsiktspunkt och beskåda midnattssolen.

Så många småbåtar finns inte i hamnen men desto fler större.

Färjan som vi skall ta måndag morgon till Lofoten

Dessvärre bygger man bara i glas och stål i hamnen det mesta av gamla byggnader försvinner. Mer om midnarttssolen kommer