Leif Ewalds hemsida

Övrigt

Kittelfjäll 1970 – 1979

Frans gick i pension i början på 1970-talet och Margit och Frans tillbringade nästan 3 månader på sommaren i Kittelfjäll samt några veckor runt påsk. Frans fortsatte några år att bjuda upp sina arbetskompisar/kunder till en fiskeresa på hösten.

1970 åkte jag med 2 st kompisar (Lasse Jacobsson och Kjell Pettersson) upp till Kittelfjäll veckan före Vasaloppet och meningen var att det skulle bli lite extra träning för mig inför det första Vasaloppet.

Någon hårdare träning i spårade längdspår blev det inte. Det var för mycket snö för att kunna spåra upp och göra ett bra spår. Däremot blev det en hel del längre utflykter. Vi bodde i Lillstugan och lagade mat mm i den. Vi hade ju på den tiden en utomhus toa – torrdass i förådet – och vatten fanns i brunnen. Dessutom fanns ju bastun som kunde eldas. vi fick ju inte vara i stora huset??? Vi gjorde en större tur till Saksensjön via Rissjön upp mot Borkatoppen och tillbaka och sedan en vådlig nedfärd längs Risbäcken till Sakensjön  där vi övernattade. Dessutom åkte vi skidor upp på Daunatjåkko och fick klättra/krypa upp sista biten under delvis isiga förhållanden.

På nedvägen till Sälen började vi med att köra i diket i Henriksfjäll sedan blev det ett stopp vid bageriet i Dikanäs där ett stort antal semlor inhandlades. Det gällde att ladda upp. Väl i Östersund blev det dubbla biffar för Leif och senare när vi kom ned i Härjedalen drabbades vi av en snöstorm så vi knappt såg vägen. Framme i Transtrand/Sälen kl 12 på natten. En inte helt idealisk uppladdning.

Vid hemkomsten hade vårt barn dött i åttonde månaden och livet blev inte som vi tänkt oss. Vi tillbringade bl.a. påsken med Ingrids föräldrar genom, att besöka Bohuslän och Oslo och på sommaren så köpte Ingrid och jag huset i Enskede och flyttade in 18 juli och det blev full fart på att renovera och fixa med trädgård.

1971 var det dags för nytt vasalopp och den här gången så var det jag och Ingrid samt Ingrids kompis Anki och min skolkamrat Kjell som var med året innan som åkte på ”träningsläger” i Kittelfjäll veckan innan. Vi hade i slutet på 1970 ”övertaget” Zorina – Nina” från kusin Ulf så hon fick följa med för första gången. Det hade varit en ovanlig snöfattig vinter i Stockholm så detta var enda chansen att träna före vasaloppet. Det blev 11 mil i huvudsak på turskidor bl.a. till Sakensjön (naturligtvis). Det var mycket snö, fint väder och kallt.

Vasaloppet klarades av på 11 timmar och 30 minuter och att ha hunden Nina som åskådare i loppet blev påfrestande både för henne och Ingrid.

Påsken 1971 var inte helt lyckad vädermässigt. Ingrid och jag gjorde en skidtur upp på Borkatoppen.

Frans och jag tog en skidtur till Saksenstugan med Nina.

På sommaren efter blev det väldigt mycket fiske. I december föddes vår efterlängtade Linda och det mesta kom att kretsa runt henne.

1972 var vi på Bodeland och hälsade på Ingrids släkt. Leif var uppe en vecka i september och firade Margits födelsedag. Vi åkte till Saksensjön och fiskade samt gick upp för Risbäcken till John Klements samestugor.

Vi gjorde också en tur upp längs konsumstigen till loftet och njöt av fint väder, varma färger och utsikten

1973 Var Lindas första sommar i Kittelfjäll vi gjorde lite utflykter bl.a. till Saksenstugan och på vägen dit blåste det upp och det gick ganska höga vågor på Bergsjön, Väl uppe på Saksensjön var det lugnare. Men plötsligt när vi satt i båten utanför stugan så small det till och åskan slog ned i backen en bit ovanför stugan. Det har väl aldrig rotts så snabbt som då och vi sprang allt vad vi kunde in i stugan. Det blev bara en knall dessbättre.

Det var en fin sommar och det blev många bilder här är en del

Ingrid åkte hem lite tidigare och arbetade och Leif blev ensam med Linda och gjorde vandringar på Grönfjäll (vi gick upp på toppen) och bort mot Vardofjäll. Linda satt hela tiden på ryggen och hade det bra.

1974 så föddes Pelle och i mitten på augusti åkte vi till Kittelfjäll tillsammans med Gunnar och Birgit med deras 2 flickor Lotta och Lisa.

Gunnar, jag, Linda och Lotta åkte till Saksensjön och Linda som inte fyllt tre år gick själv fram och tillbaka mellan sjöarna. Det var en vacker höst med granna färger på björklöven. Gunnar och jag gick en 3 mila turoch gick upp på Grönfjällstoppen genom att gå runt Grönfjället via Fågelsjöarna. Från toppen gick vi ner mot Gissmissjön och hem. En tur som tog nästan 12 timmar och blev 3 mil lång.

Vi gjorde utflykter till ”Grobba” och fiskade och fikade och hade fullt sjå att hindra ungarna från att ramla i vattnet. Lisa lyckades dock falla i och blev genomblöt. Pelle sov gott vid forsen. Vi åkte båt till Bergsjön och glömde kaffemuggarna och fick dricka kaffe ur smörgåslådan. Vi var också vid Vapstälven.

Bastun hade brunnit ned under sommaren. Vi hade en provisorisk dusch som var fastsatt under en gran och med kallt vatten från brunnen. Orsaken till branden var att röret till den vedeldade kaminen på något sätt gått sönder och genom värmen vid hålet så hade träpanelen långsamt förkolnat och antänts. Brandkåren från Dikanäs kom för att  släcka medförandes en stor tunna med vatten. Vattnet tog slut och de fick åka till Tvärån för att fylla på nytt. Under tiden brann bastun för fullt och ett glödhett järnspett föll ut genom väggen och brände ett hål  på brandslangen. Sedan upphörde släckningsförsöken. Frans sörjde mest sin tavla som han hade målat under sommaren.

Frans som arbetat med färger i hela sitt liv och hjälpt många konstnärer att få målarfärg billigt började att måla 1974.

Hans favoritposition när han skulle måla var utanför Lillstugan

1975 påsk.Vi var nu fyra i familjen samt en stor schäfer.  Vi hade en liten Opel Kadett – en kombibil. Det var ett mysterium hur all packning fick plats vid varje resa till Kittelfjäll. Ingen packbox, möjligen tackräcke med skidor. Å andra sidan så åkte vi inte utförsåkning. Nina gnällde för varje gång bilen svängde vid någon avtagsväg då hon trodde vi var framme.

Sommar 1975. Leif åkte bil med Margit och Frans och Ingrid tog tåg  med barnen och rälsbuss till Vilhelmina.

Ingrid, Linda och Pelle åkte tåget

Ett nytt förråd hade ersatt det gamla nedbrunna och blev färdigt samtidigt som vi var uppe. Den stora nyheten var att det fanns en varmvattenberedare och dusch – vilken lyx. Dessutom var den den vedeldade kaminen ersatt av en elektrisk.

Det blev stillsamma utflykter längs ån, bilutflykt till Vapstälven samt en tur med Linda upp på Kittelfjället.  Linda och farmor plockade blommor och Pelle gillade vedboden.

Björne var uppe med ett gäng på nytt och vandrade.

Påsk 1976

Mellan 1978 och 1980 så var vi inte  i Kittelfjäll. Stugan stod tom och Frans började vidta åtgärder för att sälja av allt i Kittelfjäll. Tilltänkta köpare var bl.a. Carl-Johan Evers som bodde någon vinter i huset samt också Fjällrävens ägare som var intresserad av hotellet i Kittelfjäll. Som tur var så blev det inga affärer och till slut sa Björn, jag och Margit stopp och så blev det.