Leif Ewalds hemsida

Övrigt

Kittelfjäll från 1963 – 1969

1963 så var det mesta färdigbyggt och fokus för familjen blev att  utforska Vojmådalen genom utflykter av olika slag. På sommaren blev det vandringar och fiske och på vintern turåkning och en del pimpelfiske. Visserligen byggdes den första liften vid hotellet i borjan på 1960-talet men några slalomskidor skaffade vi inte. Jag fick mina första i slutet på 1970-talet. Björn och jag trampade upp en egen backe (i skogsrännor) och åkte med sk låga fästpunkter i full fart utför. Det blev en hel del toppturer med tiden och med längdskidor. 1961 och 1962 gick jag på vinterkurs på hotellet.

Kittelfjäll blev på kort tid ett populärt ställe för familjens bekanta och Frans kunder (dom flesta goda vänner) att åka till. Dom första tio åren var det 33 personer som var kunder (varav de flesta hade blivit goda vänner) med familj och 50 personer som var släkt, grannar från Örby och andra vänner som besökte Kittelfjäll. Undra på att Margit beklagade sig över all matlagning, städning mm. Hon fick ju dra det tyngsta lasset medans Frans, Björn och jag fungerade som färdledare och fiskeguider. På höstarna när Frans och Margit åkte hem  städade Katinka Ekenbro stugan så allt blev fint till vintern. Frans åkte också upp på höstarna med kunder och fiskade – nätläggning i Saksensjön.

Några saker som hände under 1960-talet och som påverkade mig och min vistelse i Kittelfjäll var att jag träffade Ingrid 1964. Jag gjorde militärtjänst 15 månader i Umeå och Karlstad. Jag började arbeta 1967 på Folksam och samma år så förlovade Ingrid och jag oss vid övre Galjanjaure bakom Risfjället. 1969  gifte vid oss.

1963 så gick jag på en fjällvandring i Sarek och tränade före vandringen i Kittelfjäll och tog rälsbussen från Storuman tor.

Saksenstugan var nybyggd och det blev många utflykter dit. Här tillsammans med familjen Westerlund. Alla sov i stugan vi var väl 8 st samt 2 hundar. Det blev ganska varmt inomhus och hundarna luktade inte alltför gott. Vid ett tillfälle åt en av hundarna upp allt renkött som Östen hade i sin ryggsäck. Vi gjorde utflykter genom skogen mot östra sidan av Girifjället men fick ge upp pga alla mygg.

Gunnar Ewald med fru Stina var på besök med barnen Nils och Ann samt hund.  En dag när vi fiskade i Gubbselet mitt på dagen så stod jag ute i forsen och kastade i själva selet. Det blev två stora harrar som fångst. Jag hade ingen håv med mig och hade väl aldrig trott att man kunde få fin fisk i det sköna solskenet mitt på dagen så kusin Nils hoppade ut på stenarna och hjälpte till med sin snusnäsduk för att dra upp fisken. 1963 var ett bra fiskeår och man kunde komma hem med ett 30-tal fina fiskar efter en natts fiskande. Det var lite slitsamt men samtidigt kul att vara färdledare på dagarna och fiskeguide på nätterna. Efter en vecka så var man ganska slutkörd.

En natts fångst räckte till en ordentlig middag. Ofta var vi många som skulle äta.

Det fanns mycket att upptäcka de första åren och Tvärån  var ett sådant utflyktsmål som vi gärna gick till.

Vi undersökte och lärde känna alla omgivningar. Utsikt från Davidskullen.

1964 på påsken fick jag förtroendet att vara färdledare för en grupp studenter som bodde inkvarterade hos Ekenbros. Påsken var mycket sen och det var fantastiskt fint väder. Vi gjorde en tur till Risfjällstoppen fram och tillbaka. Det var min andra dag på påsklovet och dumt nog hade jag inte smörjt in mig i ansiktet med solskyddskräm. Det var oerhört varmt och fint och jag minns att tjejerna åkte i bikini och killarna i shorts. Dumt nog passade jag på att sola varje paus. I alla fall så var det ganska mosigt i snön på hemvägen ner mot ån så fick man staka ordentligt i backarna för att komma ned. Väl nere vid ån som i stort sett var öppen så badade några. Dagen därpå var ansiktet fullt av brännblåsor och huden i ansiktet sprack delvis och jag såg förskräcklig ut. 1:a gradens brännskada och jag kom tillbaka som ett stoppljus.

I juni 1964  kom jag till Umeå för 15 månaders militärtjänst – lumpen som det kallades på den tiden..  Första sommaren tillbringade jag min ledighet i Kittelfjäll. Med min bil åkte jag till Kittelfjäll varje fredag kl 17 och tillbaka på söndag kväll.

Simca Aronde fast jag hade en vit

Samtidigt med mig så gjorde 4 andra killar från Kittelfjäll med omnejd lumpen. Bl.a. Sten-Åke Ekenbro och Thycko Rickeforss. Jag körde varje fredag kväll i ilfart till Kittelfjäll på smala vägar och de andra satt och festade på vägen upp. Någon gång gick det väl fort och vi kan fortfarande prata om en fyrhjulssladd som inträffade på en smal grusväg. I alla fall blev det ett bra bidrag till bensinpengarna. Någon gång hade jag med mig en fiskeintresserad lumparkompis upp. Så fort jag kom upp blev det fiske efter Margits goda välkomstmiddag och Frans och Östen var ofta med.

1964 till jul körde jag min bil upp till Kittelfjäll för att fira nyår. Det begav sig inte bättre än att på en delvis översnöad väg körde jag av vägen och ut på en äng utanför Bergland och med hjälp av en bonde och hans traktor kom jag upp på vägen igen.

1965 blev det inte  mycket Kittelfjäll på sommaren för min del. Jag blev förflyttad till Karlstad och det blev 2 besök i Kittelfjäll. På påsken och någon vecka på sommaren. Straxt innan det var dags för sommarledighet kom Frans och Ingrid förbi och hälsade på i Vännes som ligger utanför Umeå där jag avslutade min miltärtjänstgöring och jag fick åka med upp till Kittelfjäll för några dagar och främst träffa Ingrid. Dessutom var en grannkille från Örby med, Anders Gustavsson. Margit var i Kittelfjäll. Förutom vandring och fiske så var vi en  natt på renskiljning.

Till nyår 1965 – 66 var Ingrid också med.  Det var ganska vackert väder och kallt utom en dag när vi gjorde en skidtur upp och över Björnkullen. Det blåste enormt och jag fick luta mig åt sidan mot vinden för att inte blåsa omkull. Väl i lä så grävde jag en grop och vi åt upp medhavd matsäck hårda smörgåsar som det blåste snö på och kall saft. Att Ingrid  inte gav upp då är ett under som jag fortfarande är tacksam över.

Under resten av 60-talet är det lite oklart om olika besök mm. Men bl.a var min Faster Agnes uppe med sin man Gunnar och kusin Lars-Ove runt 1965 – 66. En tur till ”Lebbin” ingick förstås.

Lite sommarbilder från 1964 och 1965. Vi fick besök av Frans bror Uno, fru Aina och hunden Raja samtidigt med familjen Attermarks.

Närmast Margit, Aina och Uno sedan familjen Attermark.

Alla skulle prova på att fiska även Margit. Margit var ofta med på utflykterna men efter en fisketur som slutade med att hon fick en krok i handen och blev tvungen att åka till Vilhelmina för att ta bort den så slutade hon med fiske och det blev mest kaffekokning i fortsättningen. Vi hade mycket trevligt på fisketurerna tillsammans med gäster och framförallt Östen och Aina som vi blivit goda vänner med. Vi hade ett luftgevär som var populärt att skjuta med Frans hade ju hållit på med skytte under många år. Frans började måla tavlor och vår granne John byggde sig en gäststuga.

1964 fick jag min absolut största öring på ca 1,7 kilo. Den finns i naturlig storlek i vår bastu. Fisken nappade ovanför Gubbseleforsen nära land och jag hade ingen håv utan fick hoppa i vattnet och dra upp den. Den nappade på en ”Butcherfluga”.

Påsken 1967 var ovanligt fin och snörik.  Familjen Attermarks var uppe. Man skulle kunna tro att allt vi gjorde var att sola. I alla fall så blev familjen Ewald med hundar avbildade i snö.

Men det var lite andra utflykter också till Gielas, Saksen och upp på loftet.

Sista bilden visar Frans fixande med ved som troligtvis tagit slut. Detta ständiga bekymmer  med veden då inga träd fick tas på tomten om dom inte blåst omkull

1967 blev i alla fall den stora händelsen för mig och Ingrid när vi gjorde en 3 dagars vandring till Övre Gaijlanjaure där vi tältade och firade vår förlovning 21 juli med utsikt mot Marsfjället en vacker afton. Vi var ganska trötta men lyckliga. Vandringen gick från hotellet över bron och längs leden upp till Rissjön. På vägen mötte vi en same som beundrade min vandringsstav med orden ”krokig men ändå rak”. Vandringen fortsatte över Risbäcken och över offerkullen runt Risfjället tills vi kom upp till tältplatsen. Dagen därpå tog vi det lite lugnare och vandrade tillbaka till utloppet av Rissjön där vi tältade och jag fiskade på kvällen och fick 16 fina öringar. Ingrid var livrädd att det skulle komma någon och ta fast oss för tjuvfiske. Vi hade ju hört vilda historier om hur man kunde bli av med all utrustning osv om någon av samerna ertappade en med att fiska olovligt. Väl hemma så blev naturligtvis Margit och Frans överraskade men jätteglada och Ivar och Katinka också som råkade vara där när vi berättade nyheten.

Sommaren 1967 var ett fantastiskt lämmel- och hjortronår. Lämlarna fanns i massor överallt på stenar i forsen, simmande i sjön så vi måste hålla upp utterlinan för att de inte skulle fastna. Hundarna var som tokiga och jagade lämlar. Vi plockade hjortron på en myr vid Bergsjön nära där man lägger båten för att gå till Saksensjön. Vi hade en stor orange badbalja i båten och vi var 5 st som plockade och jag tror vi fick ihop 35 liter med hjortron på några timmar.

Vi hjälpte till med höskörden hos Ekenbros

Vi var på dans i Folkets hus i Dikanäs och umgicks mycket med Eskil, Sibylla, Sten-Åke, Bror m fl. Det blev också en del spelningar med Bojtikken Boys bl.a. på logdans i Stennäs. Det blev också en Norge resa via Hattfjälldal, Laxforssen, Mo i Rana, och Tärnaby med Margit och Frans.

Umgänge med Östen och Aina och ständiga fisketurer längs ån och till Saksensjön.

]

Många fiskeutflykter gick till utloppet i Bergsjön. Det fanns ingen väg dit och enda sättet var att åka båt och var vi många så lånade vi Stigs båt och bogserade den över sjön. Tidsödande men fisket var otroligt och vi var ofta sent hem dvs tidigt på morgonen. Speciellt 3 händelser finns kvar i minnet. En natt blev vi fastblåsta vid utloppet och det tog flera timmar innan det mojnade. Innan vi kom till Bergsjöån lade motorn av och jag rodde med Frans, Östen och Aina i båten (och en massa fisk). Vi var hemma 5 på morgonen och stackars Margit gick oroligt och undrade var vi hade tagit vägen. En annan gång glömde vi kaffepåsen i båthusen och vi fick vända och för att det skulle gå fortare så sprang jag längs myrarna och hämtade påsen. En tredje händelse var när Frans, Östen och jag stannade till på vägen längs ån (efter första kröken) och fiskade i ca 1 timme och landade nästan 50 fiskar. Det var tillåtet att fiska där på den tiden.

Fiske vid ån och fullpackat i båtten vid Saksensjön

Familjen Forsberg  (Mona Roll) var uppe och när vi skulle gå upp på Lebbin så regnade det. Frans hade lånat ut reklamkepsar från Sadolins färgfabrik som skydd mot mygg och väta. Tyvärr var inte färgen i dessa vattensäker så någon skjorta blev lilafärgad och Frans fick många pikar om färger från Sadolins som inte var vattensäker.

Leif bankar ned nya grindstolpar medans Mona Roll med pappa och Frans tittar på

Hundarna började bli gamla och orkade inte så mycket men med skulle dom i alla fall så uppför Lebbin blev det en hel del kånkande.

1967 några dagar före nyår gifte sig Mats och Anita och jag åkte med Frans och Margit upp till Kittelfjäll för att fira jul men åkte ned till Stockholm någon dag före deras bröllop för efteråt åka tillbaka till Kittelfjäll.

Frans, Björn och jag åkte skidor – det blev en kall tur – till Saksensjön och fiskade. Vi hälsade på hos Katinka och Ivar som stolt visade upp Mattias ca 5 månader gammal.

Stolta föräldrar Ivar och Katinka med Mattias

1968 på påsken var det full fart som vanligt. Mats och Anita var uppe på påsken och och vi fyra bodde i lillstugan.

Ivar och Katinka hade köpt en skoter som vi fick pröva och såg till att vi fick prova att tolka på skidor. Bl.a. längs ån mot Bergsjön.

Det var gott om snö men tyvärr mycket klabbsnö och när vi gjorde en skidtur mot till ”Stinas kullarna” så var det flera omvallningar och Ingrid fick dessutom skavsår.

Det blev en tur till Saksensjön för Mats, Leif och Frans.

Margit som skulle fylla sextio ville gärna vara med på pulkaäventyren

Annars var det umgänge med Östen och Aina

På  sommaren 1968  hade jag en liten Fiat 600 (köpt av Björne) som vi skulle åka på semester med och efter ett par dagar i Kittelfjäll  åkte vi in i Norge för att den vägen åka till Bohuslän för att hälsa på Ingrids släkt.

1969 så gifte vi oss i juni och jag har inga minnen om att vi var i Kittelfjäll på vintern det året. I alla fall så blev det en vandring i Sarek med våra kompisar Anki och Kjelle. Efter vandringen åkte vi förbi Kittelfjäll och vi gjorde vi några utflykter tillsammans.

John och Eira – Ingrids föräldrar –  var och hälsade på i augusti och vi plockade hjortron på Björnkullen.

Några dagar efter att de hade åkt hem blev det en biltur till Bodö t.o.r. med Margit, Frans och Björn. Vi besökte bl.a. polcirkeln där vi träffade på gamla bekanta till Inrid och hennes föräldrar och som Frans och Margit också lärt känna. Vi besökte Svartisen som blev en spekatulär tur med utforskande av glaciärtunnlar och en grotta. Jag gjorde ett onödigt dumt vägval på hemvägen från glaciären vilket höll på att resultera att jag nästan blev fast på en klippbrant. Vi badade i Atlanten.

I slutet på 1960-talet så blev det inga fler jular och nyår i Kittelfjäll.